Одним із важливих питань на яке повинен відповісти кожний
педагог сьогодні – це питання активізації пізнавальної діяльності
здобувачів освіти, розширення сфери їх інтересів. Адже основна мета роботи
викладача з активізації пізнавальної діяльності учнів полягає в розвитку їх
творчих здібностей та мислення.
Сучасним учням доступні
найрізноманітніші джерела інформації, але часто саме наявність готової
інформації сприяє розвитку пасивності. Зникає прагнення до пошуку, пізнання,
творчості. Для цього процес навчання має бути сконструйований з максимальним
наближенням до запитів і можливостей дитини. Треба пам'ятати, що без бажання
здобувача освіти вчитися всі старання викладача не дадуть очікуваних наслідків.
Звідси випливає висновок, що потрібно формувати мотиви навчання, бажання учнів
активно працювати.
Все це є досить актуальним і потребує
нашої уваги.
Як сформувати мотиви навчання, головним
з яких є інтерес до предмету? Перш за все треба показати необхідність вивчення
теми і логіку вивчення кожного її питання. Важливо викликати інтерес до теми.
Адже усвідомлення мети діяльності є необхідною умовою будь-якої вольової дії.
Наприклад:
“Якщо ви зрозумієте
принципи роботи паливної системи дизельного двигуна вам легше буде оволодіти
принципом роботи механічної коробки передач”;
“Якщо у вас вийде приготувати цю страву вас
обов’язково візьмуть на роботу в заклад з належною заробітною платою ”;
”Якщо ви оволодієте базовими
принципами роботи із заповненням
первинних документів бухгалтерського обліку вас обов’язково візьмуть на посаду
головного бухгалтера”;
“Якщо ви зможите
власноруч замінити
тормозні колодки ви
збережите частину власних коштів які необхідно було б оплати в центрі
сервісного обслуговування”;
Розуміння учнями навчального
матеріалу, що вивчається, є лише першою сходинкою в активізації пізнавальної
діяльності і тією базою, на основі якої застосовуються інші методи, що
вимагають більшої самостійності учнів і розраховані на більш ґрунтовний
розвиток їх творчого мислення.
Рівень творчого мислення
формується при виконанні творчих завдань. Творчими завданнями у навчальному
процесі вважають такі завдання, принцип виконання яких здобувачам освіти не
вказується і в явному вигляді їм невідомий.
За сучасними
поглядами творче мислення здійснюється у три етапи:
- Перший етап характеризується виникненням
проблемної ситуації, її попереднім аналізом і формулюванням проблеми;
- Другий етап - це етап пошуку розв'язку
проблеми;
- На третьому етапі знайдений принцип
розв'язку реалізується і здійснюється його перевірка.
Розглянемо методи які допомагають
активізувати творчу діяльність:
Метод евристичної
бесіди.
Треба поставити в такі умови здобувача освіти, щоб
вони самі аналізували, проводили порівняння і синтез, робили висновки. Це можна зробити при проведенні уроку методом
бесіди. Питання повинні ставитись не на відтворення учнями раніше засвоєних
знань, а мають бути розраховані на мислення учнів, на їх аналітичну діяльність,
на одержання висновку. Отже, головне не просто сама бесіда, а які питання
будуть ставитися учням.
Наприклад:
Ви бачите жінку близько 40 років, в руці дамська сумка
яка не застібнута від великої кількості зошитів у ній. Одягнена скромно, без
надмірностей і вигадливих деталей, на руці
годинник і білий слід від крейди. Ким вона працює? (викладачем)
Про що говорить синій дим з системи викиду газів автомобіля якщо при
цьому вам відомо що збільшився розхід масла?(масло в циліндрах)
Як відновити зіпсований смак переперченої страви (супу чи борщу)?(оцет)
Дискусія
Широке
обговорення якогось спірного питання для з'ясування різних точок зору. Інколи викладачеві необхідно вдаватися до
хитрощів, а саме давати невірну відповідь на запитання з проханням обгрунтувати
її здобувачами освіти чи навести твердження яке спонукає групу розділитися на
два чи три табори.
Дидактичні та рольові ігри
Гра вимагає
активності. Основне завдання полягає в тому, щоб правильно організувати гру, підібрати
її відповідно до завдань уроку, до теми та рівня можливостей і знань здобувачів
освіти. Вона повинна бути цікавою та
емоційною, - лише за цих умов можливий максимальний результат. Основа
псхигології гри – це азарт, вони захоплюються елементом змагання, їм
подобається працювати у команді.
Метод проектів
Організація
самостійної діяльності здобувачів освіти у межах ними ж обраної теми, що
проводиться у два етапи: етап підготовки та етап висвітлення кінцевого
результату цієї діяльності.
Проектні роботи
можуть бути довгостроковими, тобто кожен в групі обирає тему над якою буде
працювати весь рік і короткостроковими, де над проетом працюють на протязі
однієї теми.
Використання Інтернету (інформаційних технологій)
Інтернет
дозволяє вдало моделювати умови комунікативної діяльності, реалізовувати їх у
різноманітних тренувальних вправах.
Отже основна
наша мета всіляко намагатися мобілізувати інтелектуальні, емоційно-вольові та
фізичні сили здобувача освіти, що веде до розвитку творчих здібностей та робить
його конкурентноспроможним на ринку праці.